Największe wady i zalety reklamy drukowanej i internetowej

Gwałtowny rozwój reklamy internetowej nie odesłał do lamusa tradycyjnych form reklamy drukowanej. Okazało się, że wydruki reklamowe, które są podstawą do tworzenia wewnętrznych i zewnętrznych systemów wystawienniczych, charakteryzują się niezmiennie wysoką skutecznością oddziaływania. Kluczowe znaczenie ma też to, że zachowują atrakcyjne ceny wykonania. Prezentujemy zestawienie kluczowych wad i zalet reklamy drukowanej i internetowej.

Formy reklamy internetowej i drukowanej

Reklama internetowa opiera się na materiałach graficznych i tekstowych, które przybierają formę statycznych i animowanych banerów, spotów audio i wideo, artykułów sponsorowanych. Aby dotrzeć z nimi do odbiorcy, konieczne jest prowadzenie intensywnych działań SEO (Search Engine Optimization) lub wykupywanie płatnych reklam w wyszukiwarkach i serwisach społecznościowych. W kampaniach internetowych strategicznymi zmiennymi są czas i częstotliwość emisji. 

Z kolei reklama drukowana opiera się na różnego formatu obrazach i przekazach tekstowych, które można eksponować w przestrzeni publicznej, w siedzibach firm czy na eventach branżowych. Takie ekspozytory reklamowe jak baner, flaga firmowa i masztowa, łukowa ścianka tekstylna czy roll-up to jedne z najpopularniejszych składników wewnętrznych i zewnętrznych systemów wystawienniczych. 

Wady i zalety reklamy internetowej

Jedną z największych zalet reklamy internetowej jest możliwość jej precyzyjnego adresowania do wybranych grup docelowych. Mechanizmy sztucznej inteligencji dobierają rodzaj reklamy do preferencji użytkownika. Algorytmy odpowiedzialne za śledzenie zachowań klientów w sieci są coraz skuteczniejsze, co pozwala reklamodawcom na docieranie do tych grup odbiorców, które mają największy potencjał konwersji (przynoszą największą liczbę zamówień w odpowiedzi na określone działania marketingowe).

Drugą kluczową zaletą reklamy internetowej jest interaktywność. Klient może zareagować na różne sposoby na docierający do niego przekaz. W efekcie powstają warunki, aby nawiązać komunikację, budować więzy lojalnościowe i skutecznie wpływać na decyzje zakupowe odbiorców. Bardzo istotny jest też brak ograniczeń czasowych i przestrzennych: na przykład baner w Internecie jest dostępny z każdego miejsca na świecie, o każdej porze dnia i nocy. Z przekazem marketingowym można dotrzeć do odbiorców, którzy nie mieszkają w dużych ośrodkach miejskich, rzadko się przemieszczają i większość czasu spędzają w miejscu zamieszkania. Ważnym argumentem za wyborem reklamy sieciowej jest też możliwość szybkiej modyfikacji treści marketingowych, jeżeli wymaga tego rozwój kampanii reklamowej.

Najważniejsze wady reklamy w sieci to m.in. duża konkurencja, nadmiar reklam i ograniczony dostęp do grup docelowych, które nie korzystają z Internetu lub robią to bardzo rzadko. Ponadto odbiorcy bombardowani mnóstwem reklam coraz powszechniej korzystają z możliwości ich blokowania. 

Na czym polega siła reklamy drukowanej?

Do niepodważalnych atutów reklamy tradycyjnej należy atrakcyjna cena wydruków reklamowych. Materiały drukowane na PVC, aluminium czy tkaninach poliestrowych są trwałe: można je eksploatować przez okres jednej kampanii, ale równie dobrze przez wiele lat. Dzięki temu reklama drukowana ma szansę dotrzeć do bardzo dużej liczby odbiorców. W przypadku reklam outdoorowych są to odbiorcy z bardzo zróżnicowanych grup społecznych, wiekowych czy etnicznych. Wynika to stąd, że z przestrzeń publiczna jest z definicji dostępna bez ograniczeń: korzystają z niej swobodnie wszystkie osoby, które przebywają na danym terenie.

Warta podkreślenia jest też bardzo wysoka jakość drukowanych obrazów, co znacznie podnosi siłę atrakcyjności reklamy. Zasługującą na podkreślenie wartością reklamy drukowanej jest też łatwość docierania do lokalnych odbiorców – do potencjalnych klientów, którzy mieszkają lub pracują na określonym obszarze. Może to być miasto, a nawet dzielnica, w której mieści się siedziby dostawcy towarów lub usług. W przypadku małej gastronomii czy lokalu usługowego najważniejsza jest koncentracja sił i środków na pozyskaniu lokalnych klientów. 

Na inne kluczowe zalety reklam drukowanych zwraca uwagę specjalistka z firmy DisplayPlanet, producenta systemów wystawienniczych: – Reklama drukowana działa bezpośrednio, nie wymaga żadnych urządzeń mobilnych, dostępu do sieci czy wykupienia abonamentu. Jej wielkim atutem jest miejsce i czas ekspozycji: odbiorca zainteresowany przekazem może łatwo go odnaleźć i poświęcić na jego przyswojenie tyle czasu, ile będzie potrzebował. Dzięki temu można formułować pełniejsze, mocniej nasycone treścią komunikaty marketingowe niż to ma miejsce w reklamach internetowych.

Wnioski z przedstawionej analizy są oczywiste: reklama drukowana i reklama internetowa mają swoje mocne i słabe strony. Trzeba zdawać sobie sprawę z ich istnienia, aby świadomie stosować oba typy reklam w kampaniach reklamowych. Najlepsze efekty daje jednoczesne wykorzystywanie obu kanałów docierania do klientów.