Czy opłaca się kupić nowoczesnego diesla?

Nowoczesne silniki wysokoprężne zachwycają nie tylko niesamowitymi osiągami, ale również wysoką kulturą pracy i niską emisją szkodliwych spalin. Bez wątpienia poczyniono ogromny skok technologiczny, który pozwolił połączyć wysoki moment obrotowy silników diesla oraz cichą pracę silników benzynowych. Czy jednak nowoczesne silniki diesla są tanie w utrzymaniu? Okazuje się, że kierowcy muszą liczyć się niekiedy z ogromnymi opłatami za serwis. Dlaczego tak się dzieje?

Diesel vs benzyna – zalety i wady

Silniki wysokoprężne są od dziesiątek lat cenione za swoją wytrzymałość, niskie spalanie oraz wysoki moment obrotowy już od niskich prędkości obrotowych. Niestety ostatnio wyśrubowane normy emisji spalin i tzw. downsizing sprawiają, że z coraz mniejszych pojemności skokowych silnika, uzyskuje coraz większą moc. Efekt ten widoczny jest również w przypadku silników benzynowych, które cenione są z kolei na wysoką kulturę pracy, mniejszą masę własną i prostszą konstrukcję. Który jednak silnik okazuje się tańszy w eksploatacji?

Nowoczesny diesel – utrapienie wielu kierowców

Budowa silników wysokoprężnych jest niemal zawsze o wiele bardziej skomplikowana, niż w przypadku silników benzynowych. Widać to szczególnie w nowoczesnych jednostkach, które muszą spełniać restrykcyjne normy emisji spalin. Awaria takich podzespołów jak turbosprężarka czy filtr cząstek stałych potrafi mocno nadszarpnąć domowy budżet. Na uwagę zasługuje również trwałość nowoczesnych jednostek diesla, których żywotność w porównaniu do o wiele starszych jednostek, pozostawia wiele do życzenia. Przebiegi rzędu kilkuset tysięcy kilometrów bez większej ingerencji w silnik pozostają w sferze marzeń ówczesnych kierowców.

Koszty utrzymania diesla

Gdyby nie kosztowny serwis silnika oraz układu zapłonowego i wydechowego, użytkowanie samochodów z silnikami diesla jest całkiem przystępne. Największą zaletą jest ich wysoki moment obrotowy oraz niskie spalanie sięgające nawet 4l/100 km. Niestety patrząc na średnie koszty napraw podzespołów silnika, w dłuższej perspektywie czasu nowoczesne diesle wydają się być zdecydowanie droższe w serwisowaniu i eksploatacji, niż auta z silnikami benzynowymi. Nie mówiąc nawet o kosztach samej robocizny warsztatów samochodowych i tym, ile zarabia mechanik, ale patrząc na ceny części zamiennych. Zakup nowej turbosprężarki czy filtra DPF to niekiedy grubo ponad kilka tysięcy złotych.